dinding harapan

Beribu-ribu guru & pelajar yang rajin bergelut dalam sistem buli direka untuk menakut-nakutkan mereka. Hantar mesej harapan kepada mereka.

tulis mesej harapan

Terima kasih kerana menghantar mesej harapan kepada guru & pelajar yang berjuang terhadap sistem yang tidak adil. Nota daripada mereka: "Kami 💜 anda. Terima kasih atas sokongan anda."

Terima kasih! Mesej harapan anda diterima!
Mesej ditinjau untuk kesopanan.
Alamak! Kami ada isu terima mesej harapan anda. Pastikan ada mesej harapan ditulis diatas. Silakan cuba sekali lagi.

boleh beri sehingga 10 kali 

berasal dari

Tiada.Guru
Facebook
Twitter
Malaysiakini
YouTube
Instagram
Ambil Tindakan ke atas guru 2 dgn memecat mrk! Biar org yg berminat sahaja diberi Peluang!
Shirley Lim
Respon TIADA.GURU:

Banyak kes macam ni ni Sabah. Trutama di pedalaman. Kadang2ada cikgu yg dtg pakaian serabut, merokok dlm kwsn sekolah & acuh tak acuh.. Terus maju Nafirah. Saya menyokong & sanggup turun utk mbantu mbersihkn Sabah dri sistem pdidikan sampah mcm ni..
khyrulhycal hadi
Respon TIADA.GURU:

Agreed and the transfer system is also rotten.To the point there's this saying 'wait until a teacher has a disciplinary problem' then straightaway able to transfer.
Stella Vee
Respon TIADA.GURU:

Kes yg disembunyikan, guru cuma dipindahkan. Tapi kesan kepada pelajar berterusan.
Salmah Kundang Carola
Respon TIADA.GURU:

Tanpa pelajar, tiada guru. Semoga isu ini menjadi pengejaran kepada kita semua...
Neldy Jolo
Respon TIADA.GURU:

Sistem kerja penjawat awam perlu dikaji semula. Susah sangat ditamatkan perkhidmatan walaupun ada salah laku yang tenat. Tindakan yang diambil hanya memindahkan tempat bekerja. Kalau dah tak minat kerja, beratus ribu orang yang perlukan kerja. Masalah attitude ni masalah utama sebab mental dah set..buat apapun gaji tetap jalan. Kecualilah engkau jumpa ketua jabatan yang tegas.
Khairaniy Tawa'a
Respon TIADA.GURU:

Benar. Budaya menyembunyikan kesalahan guru dalam perkhidmatannya perlu dihentikan. Langsung tiada nilai pendidik.
Salmah Kundang Carola
Respon TIADA.GURU:

Saya sngat stuju.. Dlm situasi ini, pihak atasan jg mmainkn pranan. Jadi bila sdh tdk dilayan, jgn bdiam diri saja.. Stuju sngat tindakan pljr tsbut
Kelly
Respon TIADA.GURU:

Saya sokong pelajar ......mmg sudah sampai masa untuk semua pihak memahami HAK Kanak2 dlm pendidikan....(Def. Kanak2- sehingga 18 tahun)
Jameyah Sheriff
Respon TIADA.GURU:

Agreed. Worst, that 'saving face' culture is also enabled by the people around.
Stella Vee
Respon TIADA.GURU:

Well done 👍
Siti Kamariah
Respon TIADA.GURU:

Moga dipermudahkan!
Wan Shakila
Respon TIADA.GURU:

pendidikan untuk semua ❤️❤️❤️
Aslan Sabahan
Respon TIADA.GURU:

Thank you for shedding some light on this issue. Teruskan solidariti!
Ghazlina Poedjo
Respon TIADA.GURU:

In Solidarity with all of you. 🔥
Stella Vee
Respon TIADA.GURU:

Pendidikan untuk semua!
Achmad Fatkur
Respon TIADA.GURU:

Yes.. pendidikan itu satu hak asasi!
Bev Joeman
Respon TIADA.GURU:

Yang penting sekarang adakah pelajar2 kini diajar dengan penuh dedikasi?
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
Respon TIADA.GURU:

Guru Besar, Pengetua, pegawai PPD dan JPN juga perlu diperkasakan dalam issu2 penindasan begini. Perlu ada kepimpinan pendidikan yang lebih berintegriti dan berkarisme.
Khairaniy Tawa'a
Respon TIADA.GURU:

Bukan setakat Siti Nafirah saja yang pernah diugut oleh pihak ketiga, malah suami dia pun kena tempias bangas... We need to speak up louder, create stronger allies and forge ahead.
Bev Joeman
Respon TIADA.GURU:

Isu ini memang dah lama sgt sbnrnya. Happy akhirnya ada pihak yg stand for it. Well done n keep it up👍💪💪💪
Norazizah Kadil
Respon TIADA.GURU:

Perkara begini berlaku ada kekurangan daripada pihak pentadbiran sekolah...
Neldy Jolo
Respon TIADA.GURU:

Pelajar jadi mangsa.
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
Respon TIADA.GURU:

Geramnya dengan spesis guru begini..bikin sakit jantung.
Khairaniy Tawa'a
Respon TIADA.GURU:

KPM sepatutnya minta supaya guru terlibat mengaku salah. Membazir wang rakyat.
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
Respon TIADA.GURU:

Dasyatnya. Mungkin cikgu tu bercucuk tanam d sekolah sampai terlupa masuk kelas
Salmah Kundang Carola
Respon TIADA.GURU:

sokong ! ✊🏼
Gina Maryam
Respon TIADA.GURU:

Mekanisme pemilihan guru perlu penambahbaikan.
Khairaniy Tawa'a
Respon TIADA.GURU:

Exit-kan guru2 ponteng
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
Respon TIADA.GURU:

Sebagai seorang guru (bekas), saya malu lihat guru2 yang ponteng kelas. Syabas 'Tiada Guru' - Teruskan perjuangan ... 💪✊💪
SM Muthu
Respon TIADA.GURU:

Perketatkan exit policy
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
Respon TIADA.GURU:

SAWOrriors in solidarity dengan team Tiada Guru untuk berjuang kepada tuntutan pendidikan berkualiti kepada anak bangsa. Sokong juga dengan pendapat saudari Firdaus bahawa memindahkan guru bermaksud memindahkan masalah, bukan cara penyelesaian yang efektf
Amanda William
Respon TIADA.GURU:

Pgalaman, bila bhadapan dgn pihak autoriti tapi mereka hnya mdiamkan isu yg diusulkan akan mmpu mbuat ssorng itu rsa hipokrit utk laksanakan kerja. Bagi ssiapa yg aware atau pnh alami, truskn brni bsuara shingga isu atau pmslhn yg blaku itu tdk dibiarkan saja
Kelly
Respon TIADA.GURU:

Ada juga sekolah yg meletak pelajar yg lemah d kelas yg belakang,n guru2nya yg selalu ponteng..mcm mana pelajar tu mau berjaya..
Afikah Wagas Gambus
Respon TIADA.GURU:

Yes, banyak kes disorok under red carpet.
Khairaniy Tawa'a
Respon TIADA.GURU:

Setuju saudari Fiqah! Transferring teachers are just pushing the issue for another school to deal with.
Ghazlina Poedjo
Respon TIADA.GURU:

Hentikan budaya beri "setakat ada saja", sdgkan boleh beri yg tbaik.
Kelly
Respon TIADA.GURU:

When Joan of Arc was told that the French soldiers would not follow her into the battle against the English , she was reported to have said, "I won't be turning around to see." Keep up the good fight for effective education for all who deserve the best Malaysia can offer!
anonymous
Respon TIADA.GURU:

Please stay strong and never give up. Fight corruption and abuse of power
Baha'
Respon TIADA.GURU:

Parents, stop the apathy, especially those in a position to make a difference by raising the alarm, advocacy, awareness, getting involved in/with issues and engagement with PTA, school administrators, parent groups and sincere teachers supporting change for betterment. Only untiring and consistent pressure from parents, and more so in a collective manner, can help activate the necessary changes in MOE, departments, schools in terms of improving culture, mindset, attitude professionalism and ethics that will better outcomes for the students
anonymous
Respon TIADA.GURU:

What about teachers who physically attended class but did not conduct any teaching during the class. Ask around and you will be surprise to find that this happens a lot. I hope this is not just a place where we can vent our frustration and disappointment but 'changes' can happen.
anonymous
Respon TIADA.GURU:

All the very best! Goosebumps reading your story, I feel your enthusiasm & willpower radiate from all the way through my phone reading screen. Will be praying for you!
anonymous
Respon TIADA.GURU:

This win for Siti is important for the children of SABAH and their hardworking, dedicated teachers. They must be heard and change at the highest level must be upheld. If heads should roll so be it.
anonymous
Respon TIADA.GURU:

Courageous girl. Even if the case is not won, she has shown everyone how to be principled and fight for her rights.
anonymous
Respon TIADA.GURU:

saya berharap kes ini berjaya membuka mata banyak pihak terutama kepada golongan yang sambil lewa menjalankan tugas tidak kira samada dia seorang pelajar (mungkin ada pelajar yang selalu tidak menyiapkan tugasan) atau seorang guru atau seorang ketua.
anonymous
Respon TIADA.GURU:

Saya pernah menghadapi situasi guru tidak hadir selama 3 bulan. Guru asal kami perlu mengambil cuti bersalin, namun, guru yang speatutnya mengganti tidak hadir dalam tempoh 3 bulan. Pada masa itu saya bersekolah asrama penuh, tingkatan 4. Akibat tindakan guru tersebut, semasa tingkatan 5, ilmu asas saya agak lemah dan saya memerlukan kelas tambahan di luar. Jelas bahawa masalah ini wujud di kebanyakan sekolah dan ia adalah masalah sistematik yang perlu diperbetulkan. Saya berharap, pihak adik2 yang teraniaya peroleh keadilan yang sewajarnya atas ketidakadilan ini. Teruskan berusaha.
Nazirul Mubin
Respon TIADA.GURU:

Kami dengar.. Teruskan perjuangan. Anda tidak bersendirian. # kamiadadibelakang
anonymous
Respon TIADA.GURU:

Guru sepatutnya menjalankan tugas dengan betul.kalau pemimpin di sekolah memantau dan membuat laporan dan tindakan seperti potong gaji,sepatutnya kes begini tidak terjadi.PIBG dan PIBK di sekolah sepatutnya sentiasa memantau guru melalui anak2 mereka.Bagi sy,yg salah tetap salah.bila dh naik mahkamah,kan dh susah.tp perkara cmni mungkin kerap berlaku di Sabah.jika disekolah bandar2 besar semenanjung,agak sukar terjadi.sbb pemimpin sekolah jenis bekerja.ppd juga jenis bekerja.maka guru x berani naik kepala.cuti sehari terus potong gaji.cuti bersalin nak naik flight awal,mesti cuti tanpa gaji.barulah hal cmni xterjadi.pelajar untung,cikgu elok, pemimpin hebat. sy doakan murid tersebut berjaya.untuk memberi satu tamparan hebat kepada guru2 kaki ponteng yg tidak dikenakan tindakan(mungkin cikgu tersebut mempunyai kabel politik@org atasan).
Saya manusia ada integriti: melakukan perkara betul walaupun ianya sukar
Respon TIADA.GURU:

All the very best! Goosebumps reading your story, I feel your enthusiasm & willpower radiate from all the way through my phone reading screen. Will be praying for you!
anonymous
Respon TIADA.GURU:

Ini penyakit dan pesakit dalam pendidikan.Terima kasih kepada yang menyaman.Sekurang-kurangnya kes ini dapat memberi peringatan kepada semua guru akan harapan murid kepada mereka.
Tey Shong Hui
Respon TIADA.GURU: