the wall of hope

Thousands of hardworking, brave teachers & students are fighting against an unjust system, anxious to silence them. Send them an anonymous message of hope.

write a message of hope

Thank you for sending a message of hope to teachers & students fighting against an unjust system. A note from them: "We 💜 you and thank you."

Thank you! Your message of hope has been received!
Messages are briefly reviewed for civility.
Oh, no! Something went wrong while submitting the form. A message of hope is required. Please try again.

you may give up to 10 

sourced from

Tiada.Guru
Facebook
Twitter
Malaysiakini
YouTube
Instagram
Kudos Tiada.Guru for taking up the plight of the students fighting for accountability and justice, we are proud of you and the students, and the strength that you all have shown us. Keep up the good fight. You have our support.
TIADA.GURU Reply:

Thank you deeply for your solidarity for the High Court Plaintiffs, G25 Malaysia. 💜 It is time for justice.

At UNDI18, we stand in solidarity with you and your courage to act against misconduct and demand justice. We couldn't be more inspired by your grit and will always support you throughout your journey in creating a better Malaysia.
TIADA.GURU Reply:

Thank you deeply for your solidarity for the High Court Plaintiffs, Undi18. 💜 It is time for justice.

SAWO dalam solidariti dengan anda semua! Teruskan perjuangan!
TIADA.GURU Reply:

Thank you deeply for your solidarity for the High Court Plaintiffs, Sabah Women's Action-Resource Group. 💜 It is time for justice.

Kami sungguh kagum dengan keberanian dan semangat perjuangan yang dipamirkan oleh aktivis yang muda. Tegakkan Keadilan, Kebebasan and Solidari untuk semua.
TIADA.GURU Reply:

Thank you deeply for your solidarity for the High Court Plaintiffs, Aliran. 💜 It is time for justice.

Moga kemenangan berpihak kepada pelajar, dan kemenangan sebenar bila mana kesemua pelajar mendapat hak pendidikan mereka tercapai jua suatu hari nanti, dan untuk itu, ini adalah langkah permulaan dan kalian antara pencetus untuk kemenangan itu.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

I grew up with trauma, and I have nightmares all the way into adulthood. But as an adult, we can help make a change for future students to get rid of abusive dangerous teachers. Our experiences, our maturity, our adulthood becomes the mean to push forward. When we stand together, we gave momentum and support to aid the young students to make sure their words won't be silenced, and their message as strong as a brick. We may not get those bastards all, but we can at least pave way to a better future for the next generation. And to us adults, this will at least gave us the closure we've seeked long. Let us make a change and make them pay.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

Sya tabik kpd murid2 dan ibubapa atas keberanian dan komitmen kamu atas tindatakan ini! Syabas!
anonymous
TIADA.GURU Reply:

Thank you & well done for starting this initiative. Too many parents, teachers & students have remained silent for too long in the face of abuse, incompetence & racism in schools. We cannot just leave it to the politicians to bring about the change we want.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

Ambil Tindakan ke atas guru 2 dgn memecat mrk! Biar org yg berminat sahaja diberi Peluang!
Shirley Lim
TIADA.GURU Reply:

Banyak kes macam ni ni Sabah. Trutama di pedalaman. Kadang2ada cikgu yg dtg pakaian serabut, merokok dlm kwsn sekolah & acuh tak acuh.. Terus maju Nafirah. Saya menyokong & sanggup turun utk mbantu mbersihkn Sabah dri sistem pdidikan sampah mcm ni..
khyrulhycal hadi
TIADA.GURU Reply:

Agreed and the transfer system is also rotten.To the point there's this saying 'wait until a teacher has a disciplinary problem' then straightaway able to transfer.
Stella Vee
TIADA.GURU Reply:

Kes yg disembunyikan, guru cuma dipindahkan. Tapi kesan kepada pelajar berterusan.
Salmah Kundang Carola
TIADA.GURU Reply:

Tanpa pelajar, tiada guru. Semoga isu ini menjadi pengejaran kepada kita semua...
Neldy Jolo
TIADA.GURU Reply:

Sistem kerja penjawat awam perlu dikaji semula. Susah sangat ditamatkan perkhidmatan walaupun ada salah laku yang tenat. Tindakan yang diambil hanya memindahkan tempat bekerja. Kalau dah tak minat kerja, beratus ribu orang yang perlukan kerja. Masalah attitude ni masalah utama sebab mental dah set..buat apapun gaji tetap jalan. Kecualilah engkau jumpa ketua jabatan yang tegas.
Khairaniy Tawa'a
TIADA.GURU Reply:

Benar. Budaya menyembunyikan kesalahan guru dalam perkhidmatannya perlu dihentikan. Langsung tiada nilai pendidik.
Salmah Kundang Carola
TIADA.GURU Reply:

Saya sngat stuju.. Dlm situasi ini, pihak atasan jg mmainkn pranan. Jadi bila sdh tdk dilayan, jgn bdiam diri saja.. Stuju sngat tindakan pljr tsbut
Kelly
TIADA.GURU Reply:

Saya sokong pelajar ......mmg sudah sampai masa untuk semua pihak memahami HAK Kanak2 dlm pendidikan....(Def. Kanak2- sehingga 18 tahun)
Jameyah Sheriff
TIADA.GURU Reply:

Agreed. Worst, that 'saving face' culture is also enabled by the people around.
Stella Vee
TIADA.GURU Reply:

Well done 👍
Siti Kamariah
TIADA.GURU Reply:

Moga dipermudahkan!
Wan Shakila
TIADA.GURU Reply:

pendidikan untuk semua ❤️❤️❤️
Aslan Sabahan
TIADA.GURU Reply:

Thank you for shedding some light on this issue. Teruskan solidariti!
Ghazlina Poedjo
TIADA.GURU Reply:

In Solidarity with all of you. 🔥
Stella Vee
TIADA.GURU Reply:

Pendidikan untuk semua!
Achmad Fatkur
TIADA.GURU Reply:

Yes.. pendidikan itu satu hak asasi!
Bev Joeman
TIADA.GURU Reply:

Yang penting sekarang adakah pelajar2 kini diajar dengan penuh dedikasi?
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
TIADA.GURU Reply:

Guru Besar, Pengetua, pegawai PPD dan JPN juga perlu diperkasakan dalam issu2 penindasan begini. Perlu ada kepimpinan pendidikan yang lebih berintegriti dan berkarisme.
Khairaniy Tawa'a
TIADA.GURU Reply:

Bukan setakat Siti Nafirah saja yang pernah diugut oleh pihak ketiga, malah suami dia pun kena tempias bangas... We need to speak up louder, create stronger allies and forge ahead.
Bev Joeman
TIADA.GURU Reply:

Isu ini memang dah lama sgt sbnrnya. Happy akhirnya ada pihak yg stand for it. Well done n keep it up👍💪💪💪
Norazizah Kadil
TIADA.GURU Reply:

Perkara begini berlaku ada kekurangan daripada pihak pentadbiran sekolah...
Neldy Jolo
TIADA.GURU Reply:

Pelajar jadi mangsa.
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
TIADA.GURU Reply:

Geramnya dengan spesis guru begini..bikin sakit jantung.
Khairaniy Tawa'a
TIADA.GURU Reply:

KPM sepatutnya minta supaya guru terlibat mengaku salah. Membazir wang rakyat.
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
TIADA.GURU Reply:

Dasyatnya. Mungkin cikgu tu bercucuk tanam d sekolah sampai terlupa masuk kelas
Salmah Kundang Carola
TIADA.GURU Reply:

sokong ! ✊🏼
Gina Maryam
TIADA.GURU Reply:

Mekanisme pemilihan guru perlu penambahbaikan.
Khairaniy Tawa'a
TIADA.GURU Reply:

Exit-kan guru2 ponteng
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
TIADA.GURU Reply:

Sebagai seorang guru (bekas), saya malu lihat guru2 yang ponteng kelas. Syabas 'Tiada Guru' - Teruskan perjuangan ... 💪✊💪
SM Muthu
TIADA.GURU Reply:

Perketatkan exit policy
Datin Noor Azimah Abdul Rahim
TIADA.GURU Reply:

SAWOrriors in solidarity dengan team Tiada Guru untuk berjuang kepada tuntutan pendidikan berkualiti kepada anak bangsa. Sokong juga dengan pendapat saudari Firdaus bahawa memindahkan guru bermaksud memindahkan masalah, bukan cara penyelesaian yang efektf
Amanda William
TIADA.GURU Reply:

Pgalaman, bila bhadapan dgn pihak autoriti tapi mereka hnya mdiamkan isu yg diusulkan akan mmpu mbuat ssorng itu rsa hipokrit utk laksanakan kerja. Bagi ssiapa yg aware atau pnh alami, truskn brni bsuara shingga isu atau pmslhn yg blaku itu tdk dibiarkan saja
Kelly
TIADA.GURU Reply:

Ada juga sekolah yg meletak pelajar yg lemah d kelas yg belakang,n guru2nya yg selalu ponteng..mcm mana pelajar tu mau berjaya..
Afikah Wagas Gambus
TIADA.GURU Reply:

Yes, banyak kes disorok under red carpet.
Khairaniy Tawa'a
TIADA.GURU Reply:

Setuju saudari Fiqah! Transferring teachers are just pushing the issue for another school to deal with.
Ghazlina Poedjo
TIADA.GURU Reply:

Hentikan budaya beri "setakat ada saja", sdgkan boleh beri yg tbaik.
Kelly
TIADA.GURU Reply:

When Joan of Arc was told that the French soldiers would not follow her into the battle against the English , she was reported to have said, "I won't be turning around to see." Keep up the good fight for effective education for all who deserve the best Malaysia can offer!
anonymous
TIADA.GURU Reply:

Please stay strong and never give up. Fight corruption and abuse of power
Baha'
TIADA.GURU Reply:

Parents, stop the apathy, especially those in a position to make a difference by raising the alarm, advocacy, awareness, getting involved in/with issues and engagement with PTA, school administrators, parent groups and sincere teachers supporting change for betterment. Only untiring and consistent pressure from parents, and more so in a collective manner, can help activate the necessary changes in MOE, departments, schools in terms of improving culture, mindset, attitude professionalism and ethics that will better outcomes for the students
anonymous
TIADA.GURU Reply:

What about teachers who physically attended class but did not conduct any teaching during the class. Ask around and you will be surprise to find that this happens a lot. I hope this is not just a place where we can vent our frustration and disappointment but 'changes' can happen.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

All the very best! Goosebumps reading your story, I feel your enthusiasm & willpower radiate from all the way through my phone reading screen. Will be praying for you!
anonymous
TIADA.GURU Reply:

This win for Siti is important for the children of SABAH and their hardworking, dedicated teachers. They must be heard and change at the highest level must be upheld. If heads should roll so be it.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

Courageous girl. Even if the case is not won, she has shown everyone how to be principled and fight for her rights.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

saya berharap kes ini berjaya membuka mata banyak pihak terutama kepada golongan yang sambil lewa menjalankan tugas tidak kira samada dia seorang pelajar (mungkin ada pelajar yang selalu tidak menyiapkan tugasan) atau seorang guru atau seorang ketua.
anonymous
TIADA.GURU Reply:

Saya pernah menghadapi situasi guru tidak hadir selama 3 bulan. Guru asal kami perlu mengambil cuti bersalin, namun, guru yang speatutnya mengganti tidak hadir dalam tempoh 3 bulan. Pada masa itu saya bersekolah asrama penuh, tingkatan 4. Akibat tindakan guru tersebut, semasa tingkatan 5, ilmu asas saya agak lemah dan saya memerlukan kelas tambahan di luar. Jelas bahawa masalah ini wujud di kebanyakan sekolah dan ia adalah masalah sistematik yang perlu diperbetulkan. Saya berharap, pihak adik2 yang teraniaya peroleh keadilan yang sewajarnya atas ketidakadilan ini. Teruskan berusaha.
Nazirul Mubin
TIADA.GURU Reply:

The End of the Wall of Hope. Add your own message.

No more messages to load.